Frequently Asked Questions
1  Waarom kan ik de DNS van mijn domein niet beheren binnen het online klantenportaal:https://mijn.grootheid.nl ?
Wanneer DNS beheer actief is op je domeinnaam dan is deze optie terug te vinden binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl onder het tabblad 'Domein en Hosting'. Wanneer je op het domein staat wordt onderaan de button 'DNS beheer' weergegeven.
Het kan zijn dat de Button 'DNS beheer' niet zichtbaar is en DNS beheer voor het domein is uitgeschakeld. Dit kan zijn doordat het domein de status 'geparkeerd' heeft of doordat we een redirect/forward voor het domein hebben ingesteld. Neem contact met ons op middels helpdesk@grootheid.nl wanneer je de DNS van de domeinnaam wenst te activeren.
2  Hoe pas ik mijn URL forward van mijn domeinnaam aan?
Wanneer je de dienst URL-forward afneemt en je domeinnaam geforward wordt, dan kun je deze forward zelf wijzigen via de online klantportaal: https://mijn.grootheid.nl
Zodra je ingelogd bent op https://mijn.grootheid.nl met je klanthandle en wachtwoord ga je naar tabblad 'domein en hosting'. Achter de domeinnamen staat vermeld wanneer 'URL' forward actief is. Klik op de dienst (URL). In het vervolgscherm is de forward-URL te wijzigen, evenals de e-mailadressen welke bestaan en waar de mail voor deze adressen afgeleverd dient te worden.
Na het opslaan is deze wijziging direct actief.
3  Is een domeinnaam mijn eigendom wanneer ik deze registreer?
Juridisch gezien is een domeinnaam geen 'zaak' en kan je dus niet spreken over 'koop' of 'eigenaar' van een domeinnaam. Met de registratie van een domein verkrijg je het gebruikersrecht van het domein.
Indien een domeinnaam op je eigen naam wordt geregistreerd dan beschik je over de rechten van het domein. (domeinnaamhouder). Wordt een domeinnaam op naam van een bedrijf geregistreerd, dan is het bedrijf rechthebbende van het domein.
4  Wat is TTL en waar staat het voor?
TTL staat voor Time To Live, kort door de bocht, geeft deze waarde in de DNS aan hoe snel / vaak de waardes in de DNS een update krijgen. Bij Grootheid staat de TTL standaard op 14400 seconden (4 uur) Mocht je wijzigingen willen gaan doorvoeren in de DNS en er voor zorgen dat de wijzigingen zo snel mogelijk op het internet bekend worden, kan je ons mailen op helpdesk@grootheid.nl en kunnen wij de TTL tijdelijk naar 300 seconden ( 5 minuten ) zetten. Hieronder vind je een uitgebreidere beschrijving wat TTL exact doet:
Time to live waarden komen voor in het Domain Name System waar ze door een authoritatieve nameserver worden ingesteld voor een Resource Record (een leesbaar computeradres en een IP-adres). Wanneer een nameserver met een cache om de Resource Record vraagt, wordt deze ook in het cache geplaatst voor de tijdsduur die door de TTL wordt aangeduid. Wanneer aan de nameserver om dezelfde informatie wordt gevraagd voordat de TTL verlopen is dan wordt de versie uit het cache teruggestuurd in plaats van opnieuw de Resource Record op te vragen. Een nameserver kan ook reageren met een antwoord dat het het IP-adres voor het domein niet heeft (met de NXDOMAIN code oftewel no such domain); deze hebben doorgaans een korte time to live (hooguit 3 uur).
Korte time to live waarden kunnen zorgen voor een grotere belasting op de authoritatieve nameserver maar ze kunnen nuttig zijn wanneer het adres van een belangrijke service (zoals een webserver of een MX-record) wordt veranderd. DNS administratoren verlagen vaak de TTL van zo'n adres voordat het verandert om overlast voor de gebruikers te minimaliseren.
De gebruikte eenheid is seconden. Een veelgebruikte TTL-waarde voor DNS is 86400 seconden, dat is 24 uur. Een TTL-waarde van 86400 zou betekenen dat als een DNS-record werd veranderd, DNS-servers in de wereld nog maximaal 24 uur de oude waarde uit hun cache kunnen gebruiken.
TTL staat voor Time To Live, kort door de bocht, geeft deze waarde in de DNS aan hoe snel / vaak de waardes in de DNS een update krijgen. Bij Grootheid staat de TTL standaard op 14400 seconden (4 uur) Mocht je wijzigingen willen gaan doorvoeren in de DNS en er voor zorgen dat de wijzigingen zo snel mogelijk op het internet bekend worden, kan je ons mailen op helpdesk@grootheid.nl en kunnen wij de TTL tijdelijk naar 300 seconden ( 5 minuten ) zetten. Hieronder vind je een uitgebreidere beschrijving wat TTL exact doet:
Time to live waarden komen voor in het Domain Name System waar ze door een authoritatieve nameserver worden ingesteld voor een Resource Record (een leesbaar computeradres en een IP-adres). Wanneer een nameserver met een cache om de Resource Record vraagt, wordt deze ook in het cache geplaatst voor de tijdsduur die door de TTL wordt aangeduid. Wanneer aan de nameserver om dezelfde informatie wordt gevraagd voordat de TTL verlopen is dan wordt de versie uit het cache teruggestuurd in plaats van opnieuw de Resource Record op te vragen. Een nameserver kan ook reageren met een antwoord dat het het IP-adres voor het domein niet heeft (met de NXDOMAIN code oftewel no such domain); deze hebben doorgaans een korte time to live (hooguit 3 uur).
Korte time to live waarden kunnen zorgen voor een grotere belasting op de authoritatieve nameserver maar ze kunnen nuttig zijn wanneer het adres van een belangrijke service (zoals een webserver of een MX-record) wordt veranderd. DNS administratoren verlagen vaak de TTL van zo'n adres voordat het verandert om overlast voor de gebruikers te minimaliseren.
De gebruikte eenheid is seconden. Een veelgebruikte TTL-waarde voor DNS is 86400 seconden, dat is 24 uur. Een TTL-waarde van 86400 zou betekenen dat als een DNS-record werd veranderd, DNS-servers in de wereld nog maximaal 24 uur de oude waarde uit hun cache kunnen gebruiken.
5  Waar kan ik het gebruik van mijn schijfruimte, dataverkeer en andere limieten inzien?
De hoeveelheid in gebruik genomen schijfruimte en het verbruik van je dataverkeer van je webhostingpakket kan je inzien binnen het Odin Plesk Controlepaneel van je hostingpakket.
Wanneer je bent ingelogd op het controlepaneel klik je op het menu item 'Statistics'.
Hier wordt zowel het schrijfruimte verbruik als het verbruikte dataverkeer voor deze maand weergegeven en kun je zien of het verbruik zit in bijvoorbeeld de mail of website.
6  Wat is het @ record in de DNS?
Voor een blanco domein dien je in sommige DNS systemen dit als een @ subdomein aan te geven. Dit wordt ook vaak zo vermeld wanneer je het domein dient te verwijzen voor bijvoorbeeld een externe dienst, men vraagt dan bijvoorbeeld om het www. en @ record te verwijzen.
Bij het dns systeem van Grootheid werken we niet met een @ voor een blanco domein. Wanneer je dus jouw-eigen-domein.nl wilt verwijzen laat je het veld Naam, waar je normaal het subdomein invult, leeg.
Voor een blanco domein dien je in sommige DNS systemen dit als een @ subdomein aan te geven. Dit wordt ook vaak zo vermeld wanneer je het domein dient te verwijzen voor bijvoorbeeld een externe dienst, men vraagt dan bijvoorbeeld om het www. en @ record te verwijzen.
Bij het dns systeem van Grootheid werken we niet met een @ voor een blanco domein. Wanneer je dus jouw-eigen-domein.nl wilt verwijzen laat je het veld Naam, waar je normaal het subdomein invult, leeg.
7  Ik ontvang e-mail van het ICANN over mijn domeinnaam, wat moet ik hier mee?
Registrars zijn tegenwoordig verplicht om, in opdracht van het ICANN (Zie FAQ item: wat is ICANN?), herinneringsmails aan domeinnaamhouders van onder andere .com domeinnamen te sturen. Deze e-mails zijn bedoeld om aan te geven dat de domeinnaam binnenkort gaat verlopen. Ook kan het zijn dat er gevraagd wordt om de houdergegevens (ookwel whois gegevens genoemd) van het domein op juistheid te controleren.
Indien je de betreffende domeinnaam niet bij ons hebt opgezegd zal deze automatisch verlengd worden. U hoeft met deze ICANN melding niets te doen. Het is helaas niet mogelijk om deze e-mails stop te zetten.
8  Wat wordt er bedoeld met een 'domeinnaam in eigen beheer'?
Met een domeinnaam in eigen beheer wordt bedoeld dat het domein niet bij Grootheid maar elders geregistreerd staat.
Het is mogelijk om een domeinnaam bij een andere partij te registreren en deze naar je dienst bij Grootheid te verwijzen. Dit kan door de nameservers van het domein aan te passen naar de nameservers van Grootheid waarna de DNS van het domein bij Grootheid te beheren is of door de DNS bij de externe partij naar het IP adres van de dienst bij Grootheid te verwijzen.
Een nadeel van een domeinnaam in eigen beheer is dat we beperkt zijn in het support welke we kunnen leveren mochten er zich problemen voor doen.
9  Waar kan ik mijn geregistreerde domeinnamen beheren?
Een overzicht van al je bij Grootheid geregistreerde domeinnamen is terug te vinden binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl. Wanneer je ingelogd bent met je klanthandle en wachtwoord, ga je naar tabblad 'Domein en Hosting'. Hier worden alle domeinnamen weergegeven. Wanneer je op een domeinnaam klikt worden de beheeropties weergegeven.
10  Hoe wijzig ik de MX records van mijn domeinnaam?
MX-records zijn in te stellen binnen het DNS beheer van het domein. Binnen het DNS beheer kunnen er MX records toegevoegd of gewijzigd worden.
Ga naar DNS beheer van het betreffende domein binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl en maak middels de optie; 'nieuwe regel toevoegen', een 'A-record' aan welke verwijst naar het IP adres van de locatie welke de mail afhandelt (mailserver). Vervolgens voeg je middels de optie: 'nieuwe regel toevoegen' een 'MX record' toe. Het linker invoerveld laat je leeg of je vult hier je domeinnaam in. In het rechter invoerveld vul je het (zojuist aangemaakte) 'A-record' in welke naar het IP adres van de mailserver verwijst. Bij het invulveld 'Prio' vul je het getal '10' in. Wanneer je een tweede MX-record toevoegd als back-up dan vul je bij 'Prio' het getal '20' in. De mail zal dan eerst afgeleverd worden via MX-record met de prioriteit '10' en mocht dat niet lukken dan via het MX-record met de prioriteit '20'.
Bijvoorbeeld:
Je hebt een domeinnaam waar nog geen MX-records voor ingesteld zijn. Het IP adres van de mailserver welke de mail af zal handelen is: 12.34.456.78
Je voegt binnen de DNS het A-record 'mail' toe welke je verwijst naar het IPadres: 12.34.456.78
Vervolgens voeg je een MX record toe met als prio '10' welke verwijst naar mail.jouw-eigen-domein.nl
11  Hoe kan ik de nameservers van mijn domeinnaam wijzigen?
Het is mogelijk de nameservers te wijzigen naar bijvoorbeeld je eigen nameservers. Het wijzigen van de nameservers kan binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl. Ingelogd met je klanthandle en wachtwoord ga je op je domeinnaam staan onder de tabblad 'Domein en Hosting'. De technische en algemene gegevens van het domein worden weergegeven waaronder de nameservers. Klik op de optie: 'wijzigen' en voer vervolgens je eigen gewenste nameservers is. Het kan tot 24 uur duren alvorens deze wijziging merkbaar is.
Let op!: met deze handeling kan je er voor zorgen dat je website onder dit domein niet meer bereikbaar is. Pas deze wijzigingen dus alleen toe wanneer je zeker weet dat de DNS op de nieuwe nameservers correct is ingesteld.
12  Hoe voeg ik een (domein) alias toe aan mijn hostingpakket?
Het is mogelijk om meerdere domeinnamen uit te laten komen op je hostingpakket. Deze domeinen zullen in de DNS naar het hostingpakket dienen te verwijzen en op het hostingpakket door Grootheid als domeinalias toegevoegd moeten worden.
Om meerdere domeinnamen als alias te koppelen aan je bestaande shared hostingpakket ga je naar het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl en log je in met je klanthandle en wachtwoord. Via het tabblad 'Bestellen' kom je uit op de orderpagina. Vervolgens ga je naar 'Domeinnaam registeren / verhuizen' en geef je daar het domein op die je wilt registreren of verhuizen en kies je voor de dienst: 'koppelen (aan hostingpakket)'. Geef hierin het hoofddomein van het hostingpakket op waaraan het domein gekoppeld mag worden. Je voltooid vervolgens de bestelling en zal je een mail van ons ontvangen wanneer het domein als domeinalias op je hostingpakket is toegevoegd.
Wanneer je domeinnamen als alias op je hostingpakket wilt toevoegen welke al bij Grootheid geregistreerd staan, stuur dan een mail met de toe te voegen aliassen en het hostingpakket naar helpdesk@grootheid.nl.
13  Wat is een trustee?
De definitie van een trustee is:
‘een persoon of onderneming die eigendommen of activa ten behoeve van een derde partij in beheer heeft.’
Het registreren van bepaalde domeinextensies kunnen gebonden zijn aan regels. Zo is het voor een aantal (landen)extensies enkel toegestaan om domeinen te registreren door personen en/of ondernemingen welke in een bepaald land gevestigd zijn. Wanneer je niet aan deze eis voldoet is het domein toch te registreren door middel van een trustee service. Het domein wordt dan geregistreerd op name van deze trustee.
In de praktijk zul je hiervan niets merken enkel dat de trustee vermeld staat als houder van het domein en dat het wijzigen van deze gegevens niet mogelijk is.
14  Waarom kan ik mijn domeinnaam niet wegverhuizen?
Het wegverhuizen van een domeinnaam is niet altijd direct mogelijk. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer het domein binnen een periode van 60 dagen is geregistreerd dan is het verhuizen van de domeinnaam niet mogelijk. Je zult dan moeten wachten totdat deze periode is verstreken voordat je de verhuizing in gang zet.
Het kan ook zijn dat er een 'Lock' op het domeinnaam zit waarmee het domein beveiligd is tegen verhuizing. Vraag je huidige provider om deze 'Lock' te verwijderen voordat je de verhuizing van de domeinnaam (opnieuw) in gang zet.
In veel gevallen wordt er bij een wegverhuizing een bevestigingsmail verzonden naar de domeinhouder en/of geregistreerde contactpersoon van het betreffende domein. Wanneer deze mail niet geaccordeerd wordt, zal de verhuizing van het domein stranden. Zorg ervoor dat de contactgegevens waarop het domein geregistreerd staan 'up- to-date' zijn en pas deze aan indien nodig.
Wanneer je een domeinnaam niet bij ons op kunt zeggen in de online omgeving kan dat komen vanwege de een opzegtermijn welke we hanteren. Wanneer je te laat bent met opzeggen ontvang je hiervan een melding en kun je de domeinnaam ongeveer een maand voor verlengdatum niet meer online opzeggen. Zodra deze periode is verlopen kun je weer online opzeggen. Wil je alsnog de opzegging forceren, mail dan je verzoek naar: helpdesk@grootheid.nl. Er zal dan wel gewoon een nieuwe periode van de dienst in rekening gebracht worden.
15  Waarom duurt een DNS wijziging zo lang?
Wanneer je een DNS wijziging doorvoerd kan het tot 24 uur duren alvorens dit merkbaar is. De nameservers waarop DNS draait 'verversen' afhankelijk van de provider om de 1, 6, 12 of 24 uur.
Elke DNS wijzigingen zal verwerkt moeten worden binnen nameservers van de andere internetproviders, zowel binnen Nederland als de rest van de wereld.
Het kan zijn dat een DNS wijziging bij KPN als je internetprovider al wel merkbaar is en bij Ziggo als internetprovider nog niet merkbaar is. Daarom communiceren we een maximale verwerktijd van 24 uur.
16  Hoe wijzig ik de houdergegevens van een domeinnaam?
De gegevens waarop het domein geregistreerd staat (houdergegevens) geeft het eigenaarsschap van het domein aan. Voor het wijzigen van deze houdergegevens is dan ook toestemming nodig van zowel de huidige als de nieuwe houder.
Mailt u de gegevens van de nieuwe houder middels onderstaande template naar helpdesk@grootheid.nl. Wanneer we akkoord hebben mogen ontvangen van de nieuwe (en/of oude) houder, dan zullen wij de houderwijziging doorvoeren en dit aan zowel de oude als en de nieuwe houder bevestigen.
- Adres
- mailadres:
17  Wat zijn MX records?
MX- record staat voor 'Mail Exchange record' en is een record welke te beheren is binnen de DNS van het domein. MX records verwijzen naar de locatie waar het mailverkeer voor het domein afhandeld wordt. Er kunnen binnen de DNS meerdere MX records ingesteld worden waaraan een verschil in prioriteit wordt aangegeven. Wanneer het eerste MX record niet in staat blijkt de mail af te leveren neemt de tweede MX record het over en fungeert dan als back-up.
18  Hoe kan ik een nieuw (klant)'handle' aanmaken?
Wanneer je een nieuwe 'Handle' aan wilt maken om te koppelen aan bepaalde domeinnamen kan je dat doen binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl. Ingelogd ga je naar het tabblad 'mijn handles', vul je de invoervelden in onder de optie 'Handle toevoegen'. Deze nieuw aangemaakte handle kan je vervolgens koppelen aan domeinnamen waarmee je het administratieve contact van het domein wijzigt.
19  Wat is reverse DNS?
DNS staat voor 'Domain Name System' en vertaald (sub)domeinen naar een ip-adres. Wanneer je het domein in beheer hebt kan je deze naar ip-adressen laten verwijzen.
Reverse DNS werkt omgekeerd en vertaald het ip-adres terug naar en (sub)domein. Reverse DNS kan worden ingesteld door de beheerder van het ip-adres.
20  Wat is een (domein)alias?
Wanneer je een hostingpakket afneemt bij Grootheid wordt deze gekoppeld aan een domeinnaam.
Dit is dan het hoofddomein. Het is mogelijk om domeinen aan het hostingpakket toe te voegen als 'alias'. Deze domeinen hebben dezelfde eigenschappen als het hoofddomein. Aangemaakte e-mailadressen zullen ook als aliasdomein variant werken.
Voorbeeld:
U heeft een hostingpakket bij Grootheid welke gekoppeld is aan het hoofddomein: jouw-eigen-domein.nl Hierop is je website actief en heb je een e-mailaccount aangemaakt: info@jouw-eigen-domein.nl
Nu wil je het domein: jouw-eigen-domein.com als alias toevoegen op het hostingpakket. Ingesteld als alias heeft dit domein dezelfde eigenschappen als het hoofddomein. Bezoekers van jouw-eigen-domein.com komen uit op de website en e-mails welke verstuurd worden naar Info@jouw-eigen-domein.com worden afgeleverd in de inbox van het aangemaakte e-mailaccount: info@jouw-eigen-domein.nl
In de browser zal echter wel het aliasdomein weergegeven blijven worden waaronder de website getoond wordt. Wanneer je liever hebt dat het hoofddomein weergegeven wordt dan is het aan te raden om een redirect/URL forward aan te vragen.
21  Wat zijn nameservers?
De nameservers zijn de servers welke domeinnamen naar IP adressen vertalen. De verwijzigingen van de (sub) domeinen naar IP adressen is te beheren middels de DNS.
Wanneer een domeinnaam geregisteerd wordt dienen er minstens twee nameservers opgegeven te worden. Wanneer de eerste nameserver niet functioneert, fungeert de tweede nameserver als 'fall back'. De domeinen welke bij Grootheid geregistreerd worden krijgen ook de nameservers van Grootheid.
Binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl is dan de DNS van het domein te beheren. Het is ook mogelijk om de nameservers te wijzigen en om de DNS elders te beheren.
22  Hoe maak ik een SRV record aan?
Voor bepaalde services zoals bijvoorbeeld voip zijn zogenaamde SRV records vereist. Deze zijn aan te maken via het DNS beheer. Hieronder vind je als voorbeeld een record van office 365 en hoe je het SRV record vervolgens bij ons instelt;
doel : sipdir.online.lync.com
protocol : _sip._tls
prioriteit : 100
gewicht: 1
poort: 443
Dit voer je dan als volgt in bij DNS beheer:
Naam: _sip._tls
Prio: 1 100 443
Waarde: sipdir.online.lync.com.
Let op dat je de waarde / doel afsluit met een punt!
23  Wat is een SPF record en hoe maak ik deze aan.
Sender Policy Framework (afgekort SPF) is een protocol dat tot doel heeft te helpen spam te verminderen. Men hoopt spam te verminderen door vast te stellen of de verzender van een mailbericht gerechtigd is om een bericht te verzenden namens de afzender/domein van het bericht.
Binnen het SPF protocol wordt via een DNS-record een extra informatieveld aan een domein toegevoegd. In dit record wordt vermeld welke mailservers namens dit domein mail mogen verzenden. Staat een mailserver niet in deze opsomming en verzendt deze toch mail met het betreffende domein als afzender, dan wordt de mail als onrechtmatig beschouwd door ontvangende mailservers die daar op controleren.
Een SPF record kan je bij Grootheid aanmaken bij het dns beheer van je domein, dit kan je vinden door te gaan naar Domein en Hosting > op het betreffende domein klikken > DNS beheer.
Een SPF record maak je aan door een TXT record toe te voegen.
Om een geldig SPF record te genereren voor je domein is het het makkelijkst om gebruik te maken van een SPF generator op bijvoorbeeld:
Je vult daar je domein in en doorloopt de vragen in de wizard, je krijgt dan een kant en klare SPF record die er ongeveer uitziet als volgt:
"v=spf1 mx a ip4:12.34.56.78 ~all" (let op dit is een voorbeeld, je eigen spf record zal andere waardes bevatten)
In het DNS beheer op https://mijn.grootheid.nl voeg je dan een TXT record toe, de Naam laat je dan leeg en bij de Waarde plak je dan "v=spf1 mx a ip4:12.34.56.78 ~all" inclusief de aanhalingtekens en klik je op Gegevens opslaan. Het SPF record is nu aangemaakt. Houd wel rekening dat het dan nog tot zo'n 24 uur kan duren voordat dit overal op het internet actief is.
24  Hoe kan ik mijn domein redirecten via .htaccess ?
Als je een domeinnaam gelijk naar een bepaalde map wilt sturen, dan kan dit met een .htaccess redirect. Maak hiervoor in de hoofdmap (/httpdocs) van je site een bestand aan met de naam .htaccess (let op de punt aan het begin van het bestand). Hierin plaats je dan de redirect code, hieronder staan enkele veel gebruikte voorbeelden, let wel op dat je in het voorbeeld jouw-eigen-domein.nl vervangt met je eigen domeinnaam.
Met onderstaande code kan je je domein verwijzen naar een specifieke map binnen je hostingpakket:
RewriteEngine On
RewriteRule ^$ /mapnaam [L]
Met onderstaande code kan je je domeinnaam verwijzen naar een andere domeinnaam:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?jouw-eigen-domein\.nl$ [NC]
RewriteRule ^ http://jouw-tweede-domein.nl/%{REQUEST_URI} [P]
Met onderstaande code kan je je domeinnaam verwijzen naar specifieke map onder een ander domein:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?jouw-eigen-domein\.nl$ [NC]
RewriteRule ^ http://jouw-tweede-domein.nl/mapnaam [P]
Als je een domeinnaam gelijk naar een bepaalde map wilt sturen, dan kan dit met een .htaccess redirect. Maak hiervoor in de hoofdmap (/httpdocs) van je site een bestand aan met de naam .htaccess (let op de punt aan het begin van het bestand). Hierin plaats je dan de redirect code, hieronder staan enkele veel gebruikte voorbeelden, let wel op dat je in het voorbeeld jouw-eigen-domein.nl vervangt met je eigen domeinnaam.
Met onderstaande code kan je je domein verwijzen naar een specifieke map binnen je hostingpakket:
RewriteEngine On
RewriteRule ^$ /mapnaam [L]
Met onderstaande code kan je je domeinnaam verwijzen naar een andere domeinnaam:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?jouw-eigen-domein\.nl$ [NC]
RewriteRule ^ http://jouw-tweede-domein.nl/%{REQUEST_URI} [P]
Met onderstaande code kan je je domeinnaam verwijzen naar specifieke map onder een ander domein:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?jouw-eigen-domein\.nl$ [NC]
RewriteRule ^ http://jouw-tweede-domein.nl/mapnaam [P]
25  Is het mogelijk om een domeinnaam annoniem te registreren (houdergegevens afschermen)?
Wanneer je een domeinnaam registreert zullen bij de meeste extensies de houdergegevens gedeeltelijk inzichtelijk zijn middels zogenoemde 'who is' tools. Veelal is enkel de naam en een mailadres openbaar zichtbaar. Providers kunnen echter wel de volledige houdergegevens inzien.
Wanneer je liever niet hebt dat je gegevens (deels) inzichtelijk zijn kan je ervoor kiezen om deze af te schermen. Hiervoor hebben wij de optie 'Domain Proxy (privacy protect)'. Voor het gebruik van deze dienst worden extra kosten berekend en dienen je gegevens bij ons correct en aktueel te zijn. Neem voor meer informatie over deze dienst contact met ons op.
26  Wat zijn de kosten van het uit quarantaine halen van een domeinnaam?
Een domeinnaam welke in quarantine staat is enkel door de laatste domeinnaamhouder uit quarantaine te halen.
De kosten voor het uit quarantaine halen van een domeinnaam verschilt per extentie (.nl is bijvoorbeeld goedkoper dan een .nu). Ook hangt het af of het domein dat uit quarantaine gehaald mag worden bij ons of bij een andere provider heeft gestaan alvorens deze is opgeheven. Neem contact met ons op wanneer je een domeinnaam uit quarantaine wilt halen door te mailen naar: cc@grootheid.nl
27  Mijn oude provider geeft de verhuiscode niet af, wat kan ik doen?
Providers zijn verplicht om de verhuiscodes van een .nl domein binnen vijf werkdagen te verschaffen aan de geregistreerde houder van het domein. Indien je oude provider de verhuiscode niet wil afgeven kun je hem sommeren om de verhuiscode binnen 5 dagen af te geven (doe dit per mail). Wanneer je de huidge provider meerdere malen hebt gesommeerd, zonder resultaat, kun je ons verzoeken om een escalatieproces te starten.
Bij een escalatieproces zullen wij dan via de nodige instanties de betreffende provider sommeren om de verhuiscode binnen 5 dagen aan de domeinnaamhouder af te geven.
28  Op welke manier kan ik betalen?
Betalingen kunnen bij Grootheid kan alleen door middel van automatische incasso. Op basis van de ontvangen factuur wordt deze binnen 14 dagen van uw opgegeven rekening afgeschreven. Zo bespaar je tijd en voorkom je achterstallige betalingen.
29  Hoe draag ik een domein over aan iemand anders?
Het is mogelijk om een domein over te dragen aan een andere partij. Voor het omzetten van de registratiegegevens van een domeinnaam ontvangen wij graag van de huidige houder en de nieuwe houder een e-mail met daarin een akkoord voor overdracht en de nodige gegevens van de nieuwe houder. (mailt u als huidige houder met het bij ons bekende mailadres). Het is ook mogelijk om de dienst onder een nieuw aangemaakt account te plaatsen.
Mail deze vezoeken met betrekking tot overdracht en overplaatsing naar helpdesk@grootheid.nl
30  Wat is een CNAME record?
Een CNAME record is een type record binnen de DNS (Domain Name System). Middels een CNAME-record kan je een verwijzing maken naar een A-record. (A-record alias).
Met een A-Record kan je subdomeinen afzonderlijk naar ip-adressen laten verwijzen. Wanneer alle records/sub-domeinen naar hetzelfde ip-adres verwijzen kan je ervoor kiezen om het hoofd (sub)domein middels een A-records naar het ip-adres te laten verwijzen en de overige records/sub-domeinen middels een CNAME naar dit A-record te laten verwijzen. Voordeel is dat wanneer je te maken krijgt met een ip wijziging er maar 1 record aangepast hoeft te worden.
31  Hoe stel ik een Wildcard DNS record in?
Het is mogelijk om in de DNS van je domeinnaam sub-domeinen middels A-records te laten verwijzen naar een ip-adres. Met een Wildcard als A-record worden alle niet bestaande sub-domeinen naar het ingestelde ip-adres verwezen. Voeg hiervoor een A-record toe met als benaming een: *
Bijvoorbeeld: *.jouw-eigen-domein.nl
Wanneer je bezoekers een subdomein invoeren welke niet bestaat zal er een 'server default page' weergegeven worden. Wanneer een Wildcard record is ingesteld wordt komt men gewoon uit op bestemming naar keuze.
Bijvoorbeeld: blablabla2213.jouw-eigen-domein.nl komt dan gewoon uit op www.jouw-eigen-domein.nl
32  Hoe wijzig ik de MX records van mijn domeinnaam?
MX-records zijn in te stellen binnen het DNS beheer van het domein. Binnen het DNS beheer kunnen er MX records toegevoegd of gewijzigd worden.
Ga naar DNS beheer van het betreffende domein binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl en maak middels de optie; 'nieuwe regel toevoegen', een 'A-record' aan welke verwijst naar het IP adres van de locatie welke de mail afhandelt (mailserver). Vervolgens voeg je middels de optie: 'nieuwe regel toevoegen' een 'MX record' toe. Het linker invoerveld laat je leeg of je vult hier je domeinnaam in. In het rechter invoerveld vul je het (zojuist aangemaakte) 'A-record' in welke naar het IP adres van de mailserver verwijst. Bij het invulveld 'Prio' vul je het getal '10' in. Wanneer je een tweede MX-record toevoegd als back-up dan vul je bij 'Prio' het getal '20' in. De mail zal dan eerst afgeleverd worden via MX-record met de prioriteit '10' en mocht dat niet lukken dan via het MX-record met de prioriteit '20'.
Bijvoorbeeld:
Je hebt een domeinnaam waar nog geen MX-records voor ingesteld zijn. Het IP adres van de mailserver welke de mail af zal handelen is: 12.34.456.78
Je voegt binnen de DNS het A-record 'mail' toe welke je verwijst naar het IPadres: 12.34.456.78
Vervolgens voeg je een MX record toe met als prio '10' welke verwijst naar mail.jouw-eigen-domein.nl
33  Wat houdt de dienst Parkeren in?
Wanneer je een domeinnaam wilt registreren, maar het domein nog niet actief wilt gebruiken, hebben wij hiervoor de dienst Parkeren. Wij zullen het domein dan op je naam registreren en verwijzen naar onze parkeerpagina. Het domein staat dan klaar voor jou voor het moment wanneer je deze in gebruik wilt gaan nemen en weet je zeker dat iemand anders niet met dit domein aan de haal kan gaan.
Wanneer je het domein in gebruik wilt gaan nemen en er bijvoorbeeld een hostingpakket aan wilt koppelen, kan je via de reguliere bestelpagina een bestelling plaatsen. LET OP: Tijdens het bestelproces zal je het parkeer domein opgeven en de melding krijgen dat het domein reeds bezet is, achter het domein zal je een pull down menu vinden dat dan op "verhuizen" zal staan, dit pas je dan aan naar "eigen beheer" en loop je de bestelling verder door.
Wanneer je een domeinnaam wilt registreren, maar het domein nog niet actief wilt gebruiken, hebben wij hiervoor de dienst Parkeren. Wij zullen het domein dan op je naam registreren en verwijzen naar onze parkeerpagina. Het domein staat dan klaar voor jou voor het moment wanneer je deze in gebruik wilt gaan nemen en weet je zeker dat iemand anders niet met dit domein aan de haal kan gaan.
Wanneer je het domein in gebruik wilt gaan nemen en er bijvoorbeeld een hostingpakket aan wilt koppelen, kan je via de reguliere bestelpagina een bestelling plaatsen. LET OP: Tijdens het bestelproces zal je het parkeer domein opgeven en de melding krijgen dat het domein reeds bezet is, achter het domein zal je een pull down menu vinden dat dan op "verhuizen" zal staan, dit pas je dan aan naar "eigen beheer" en loop je de bestelling verder door.
34  Wat is een (domein)alias?
Wanneer je een hostingpakket afneemt bij Grootheid wordt deze gekoppeld aan een domeinnaam.
Dit is dan het hoofddomein. Het is mogelijk om domeinen aan het hostingpakket toe te voegen als 'alias'. Deze domeinen hebben dezelfde eigenschappen als het hoofddomein. Aangemaakte e-mailadressen zullen ook als aliasdomein variant werken.
Voorbeeld:
U heeft een hostingpakket bij Grootheid welke gekoppeld is aan het hoofddomein: jouw-eigen-domein.nl Hierop is je website actief en heb je een e-mailaccount aangemaakt: info@jouw-eigen-domein.nl
Nu wil je het domein: jouw-eigen-domein.com als alias toevoegen op het hostingpakket. Ingesteld als alias heeft dit domein dezelfde eigenschappen als het hoofddomein. Bezoekers van jouw-eigen-domein.com komen uit op de website en e-mails welke verstuurd worden naar Info@jouw-eigen-domein.com worden afgeleverd in de inbox van het aangemaakte e-mailaccount: info@jouw-eigen-domein.nl
In de browser zal echter wel het aliasdomein weergegeven blijven worden waaronder de website getoond wordt. Wanneer je liever hebt dat het hoofddomein weergegeven wordt dan is het aan te raden om een redirect/URL forward aan te vragen.
35  Wat houdt de dienst Parkeren in?
Wanneer je een domeinnaam wilt registreren, maar het domein nog niet actief wilt gebruiken, hebben wij hiervoor de dienst Parkeren. Wij zullen het domein dan op je naam registreren en verwijzen naar onze parkeerpagina. Het domein staat dan klaar voor jou voor het moment wanneer je deze in gebruik wilt gaan nemen en weet je zeker dat iemand anders niet met dit domein aan de haal kan gaan.
Wanneer je het domein in gebruik wilt gaan nemen en er bijvoorbeeld een hostingpakket aan wilt koppelen, kan je via de reguliere bestelpagina een bestelling plaatsen. LET OP: Tijdens het bestelproces zal je het parkeer domein opgeven en de melding krijgen dat het domein reeds bezet is, achter het domein zal je een pull down menu vinden dat dan op "verhuizen" zal staan, dit pas je dan aan naar "eigen beheer" en loop je de bestelling verder door.
Wanneer je een domeinnaam wilt registreren, maar het domein nog niet actief wilt gebruiken, hebben wij hiervoor de dienst Parkeren. Wij zullen het domein dan op je naam registreren en verwijzen naar onze parkeerpagina. Het domein staat dan klaar voor jou voor het moment wanneer je deze in gebruik wilt gaan nemen en weet je zeker dat iemand anders niet met dit domein aan de haal kan gaan.
Wanneer je het domein in gebruik wilt gaan nemen en er bijvoorbeeld een hostingpakket aan wilt koppelen, kan je via de reguliere bestelpagina een bestelling plaatsen. LET OP: Tijdens het bestelproces zal je het parkeer domein opgeven en de melding krijgen dat het domein reeds bezet is, achter het domein zal je een pull down menu vinden dat dan op "verhuizen" zal staan, dit pas je dan aan naar "eigen beheer" en loop je de bestelling verder door.
36  Wat is een AAAA record?
Een AAAA-record is een type record binnen de DNS (Domain Name System) waarmee je een (sub)domein kan laten verwijzen naar een ipv6 ip-adres.
Ipv6 is de opvolger van ipv4 ip-adressen welke langzamerhand op dreigen te raken. Voorlopig dien je voor ip verwijzingen van je (sub)domeinen nog gebruik te maken van A-records (ipv4).
37  Wat is TTL en waar staat het voor?
TTL staat voor Time To Live, kort door de bocht, geeft deze waarde in de DNS aan hoe snel / vaak de waardes in de DNS een update krijgen. Bij Grootheid staat de TTL standaard op 14400 seconden (4 uur) Mocht je wijzigingen willen gaan doorvoeren in de DNS en er voor zorgen dat de wijzigingen zo snel mogelijk op het internet bekend worden, kan je ons mailen op helpdesk@grootheid.nl en kunnen wij de TTL tijdelijk naar 300 seconden ( 5 minuten ) zetten. Hieronder vind je een uitgebreidere beschrijving wat TTL exact doet:
Time to live waarden komen voor in het Domain Name System waar ze door een authoritatieve nameserver worden ingesteld voor een Resource Record (een leesbaar computeradres en een IP-adres). Wanneer een nameserver met een cache om de Resource Record vraagt, wordt deze ook in het cache geplaatst voor de tijdsduur die door de TTL wordt aangeduid. Wanneer aan de nameserver om dezelfde informatie wordt gevraagd voordat de TTL verlopen is dan wordt de versie uit het cache teruggestuurd in plaats van opnieuw de Resource Record op te vragen. Een nameserver kan ook reageren met een antwoord dat het het IP-adres voor het domein niet heeft (met de NXDOMAIN code oftewel no such domain); deze hebben doorgaans een korte time to live (hooguit 3 uur).
Korte time to live waarden kunnen zorgen voor een grotere belasting op de authoritatieve nameserver maar ze kunnen nuttig zijn wanneer het adres van een belangrijke service (zoals een webserver of een MX-record) wordt veranderd. DNS administratoren verlagen vaak de TTL van zo'n adres voordat het verandert om overlast voor de gebruikers te minimaliseren.
De gebruikte eenheid is seconden. Een veelgebruikte TTL-waarde voor DNS is 86400 seconden, dat is 24 uur. Een TTL-waarde van 86400 zou betekenen dat als een DNS-record werd veranderd, DNS-servers in de wereld nog maximaal 24 uur de oude waarde uit hun cache kunnen gebruiken.
TTL staat voor Time To Live, kort door de bocht, geeft deze waarde in de DNS aan hoe snel / vaak de waardes in de DNS een update krijgen. Bij Grootheid staat de TTL standaard op 14400 seconden (4 uur) Mocht je wijzigingen willen gaan doorvoeren in de DNS en er voor zorgen dat de wijzigingen zo snel mogelijk op het internet bekend worden, kan je ons mailen op helpdesk@grootheid.nl en kunnen wij de TTL tijdelijk naar 300 seconden ( 5 minuten ) zetten. Hieronder vind je een uitgebreidere beschrijving wat TTL exact doet:
Time to live waarden komen voor in het Domain Name System waar ze door een authoritatieve nameserver worden ingesteld voor een Resource Record (een leesbaar computeradres en een IP-adres). Wanneer een nameserver met een cache om de Resource Record vraagt, wordt deze ook in het cache geplaatst voor de tijdsduur die door de TTL wordt aangeduid. Wanneer aan de nameserver om dezelfde informatie wordt gevraagd voordat de TTL verlopen is dan wordt de versie uit het cache teruggestuurd in plaats van opnieuw de Resource Record op te vragen. Een nameserver kan ook reageren met een antwoord dat het het IP-adres voor het domein niet heeft (met de NXDOMAIN code oftewel no such domain); deze hebben doorgaans een korte time to live (hooguit 3 uur).
Korte time to live waarden kunnen zorgen voor een grotere belasting op de authoritatieve nameserver maar ze kunnen nuttig zijn wanneer het adres van een belangrijke service (zoals een webserver of een MX-record) wordt veranderd. DNS administratoren verlagen vaak de TTL van zo'n adres voordat het verandert om overlast voor de gebruikers te minimaliseren.
De gebruikte eenheid is seconden. Een veelgebruikte TTL-waarde voor DNS is 86400 seconden, dat is 24 uur. Een TTL-waarde van 86400 zou betekenen dat als een DNS-record werd veranderd, DNS-servers in de wereld nog maximaal 24 uur de oude waarde uit hun cache kunnen gebruiken.
38  Hoe verhuis ik een domeinnaam naar Grootheid?
Naast de registratie van een nieuwe domeinnaam kunt u ook uw bestaande domeinnaam naar ons toe verhuizen. In verreweg de meeste gevallen dient u hiervoor in bezit te zijn van een zogenoemde token ook wel, autorisatiecode, verhuiscode, transfer key , auth code of EPP code genoemd. Deze kunt u opvragen bij uw huidige provider/registrar welke uw domeinnaam in beheer heeft.
Voer op https://order.grootheid.nl onder tabblad: ‘domeinnaam registreren en/of verhuizen’ de te verhuizen domeinnaam in en druk op enter/’controleren’. De domeinnaam zal als ‘bezet’ weergegeven worden. Selecteer het domein en ga verder met bestellen. U ziet verderop in het bestelproces de optie ‘EPP-code Invoeren’ waar u de verhuiscode in op kunt geven.
Sommige domeinnamen hebben naast de verhuiscode ook nog een e-mail verificatie nodig. Deze e-mail wordt in de meeste gevallen verzonden aan het e-mail adres van het administratieve contact zoals weergegeven in de whois/ domeinregistratie gegevens. Het is daarom belangrijk dat dit e-mail adres actief is.
Overzicht van top 10 domeinextensies en verhuisprocedure:
.nl - alleen verhuiscode
.be - alleen verhuiscode
.eu - alleen verhuiscode
.de - alleen verhuiscode
.com - verhuiscode en e-mail
.net - verhuiscode en e-mail
.org - verhuiscode en e-mail
.info - verhuiscode en e-mail
.biz - verhuiscode en e-mail
.nu - alleen verhuiscode
39  Wat is een 'token' / 'EPP code' (verhuiscode)?
Een token, ook wel, autorisatiecode, verhuiscode, transfer key, auth code of EPP code genoemd, is een code betaande uit een reeks cijfers, letters en/of tekens waarmee de verhuizing van een domeinnaam in gang gezet kan worden. Het token is op te vragen bij je huidige provider en mag in principe enkel afgegeven worden aan de eigenaar van het domein.
40  Mijn domeinnaam staat in quarantaine, kunnen jullie deze er uit halen?
Wanneer je een domeinnaam definitief opheft komt deze veelal eerst in 'quarantaine' te staan alvorens deze weer door derden te registreren is. Deze periode is bedoeld om de vorige eigenaar de tijd te geven terug te komen op zijn beslissing het domein op te heffen en om onterechte opheffingen te kunnen herstellen.
Het is mogelijk om de domeinnaam door ons uit quarantaine te halen wanneer je de oorspronkelijke eigenaar bent (dit dien je aan te kunnen tonen). Hier zitten echter wel kosten aan verbonden welke per domeinextensie kan verschillen. Ook wanneer je domein in quarantine staat bij een andere provider kunnen we deze voor je uit quarantine halen. Neem hiervoor contact met ons op middels helpdesk@grootheid.nl.
41  Kan ik alsnog een 'token' (verhuiscode) ontvangen van een domeinnaam welke ik heb opgezegd?
Het is mogelijk om alsnog het token/autorisatiecode (verhuiscode) te ontvangen wanneer de domeinnaam nog niet de einddatum heeft bereikt.
Je kunt deze code opvragen door ons een e-mail te sturen vanaf jouw bij ons bekende e-mailadres. Deze e-mail kun je sturen naar helpdesk@grootheid.nl.
Is je e-mailadres niet up-to-date, dan kun je deze via het online klantengedeelte wijzigen.
42  Hoe kom ik aan de verhuiscode / token van mijn domeinnaam?
Wanneer je een domeinnaam wilt verhuizen naar een nieuwe provider dan zal hiervoor in verreweg de meeste gevallen een verhuiscode benodigd zijn. Alternatieve benamingen hiervoor zijn: autorisatie code, auth code, EPP code en token.
Om de verhuiscode voor je domein bij ons op te vragen, log je in op de online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl met je klanthandle en wachtwoord. Wanneer je bent ingelogd ga je bovenaan in het menu naar tabblad ‘Domein en Hosting’ en klik op het betreffende domein welke je wilt wegverhuizen. Je zult hier nu een overzicht zien van zowel technische als de algemene gegevens met hierboven een aantal tabbladen. Klik op het tabblad "opzeggen". Op het opzegformulier welke verschijnt geef je aan dat het gaat om opzegging ten behoeve van een verhuizing en vul je het formulier verder in. Verstuur het formulier door te klikken op: ‘Opzeggen/Verhuizen’. Je zult vervolgens een mail ontvangen op het bij ons bekende e-mailadres met daarin de verhuiscode van het domein. Met deze verhuiscode kan de nieuwe partij de verhuizing in gang zetten.
43  Hoe kan ik zien of mijn domeinnaam al is verhuisd?
Wanneer je een domeinnaam naar Grootheid toe verhuist dan ontvang je van ons een e-mail met daarin een link. Via de link kun je kijken of de domeinnaam al bij Grootheid geregistreerd staat. Mocht je de link niet hebben ontvangen dan kun je dit binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl controleren.
44  Hoe verwijder ik een 'registrarlock'?
Een registrarlock is een beveiliging tegen verhuizing van een domeinnaam. Vraag je huidige provider om deze 'Lock' te verwijderen voordat je de verhuizing van de domeinnaam (opnieuw) in gang zet.
Als wij een verhuiscode afgeven verwijderen wij standaard de registrarlock. Indien er toch nog een registrarlock op de domeinnaam zit, neem dan even contact op met onze afdeling administratie.
45  Kan ik restitutie krijgen als ik mijn diensten opzeg?
Alle diensten welke bij Grootheid afgenomen worden, hebben een vooraf vastgestelde looptijd en opzegtermijn. Wij kunnen u helaas geen restitutie geven bij het vroegtijdig beëindigen van de diensten omdat wij de diensten vooraf inkopen en betalen.
Wanneer je een lopende dienst wenst te beëndigen dien je deze minimaal 40 dagen voor de vervaldatum op te zeggen (tenzij anders overeengekomen).
46  Is co.nl een nederlandse domeinnaamextensie?
Sinds 15 april 2009 wordt co.nl aangeboden door het commerciele bedrijf: CO.NL B.V. en wordt dit domein gepresenteerd als alternatief voor het .nl domein. Het doet denken aan de engelse domeinextensie: co.uk.
Co.nl is echter geen officiele domeinextensie maar een geregistreerd .nl domeinnaam (www.co.nl) net zoals jouw-eigen-domein.nl dat bijvoorbeeld is. Wanneer je een .co.nl domein registreert, leg je een subdomein vast.
Wanneer je een .co.nl (sub)domein wenst vast te leggen kunnen we dat voor je regelen. Grootheid wil haar klanten wel eerst informeren over de insteek van dit domein zodat haar klanten een weloverwogen keuze kunnen maken.
Verklaring van SIDN met betrekking tot het aanbieden co.nl:
https://www.sidn.nl/nieuws/nieuwsbericht/article/informatie-met-betrekking-tot-conl/
47  Waarom kan ik mijn domeinnaam niet wegverhuizen?
Het wegverhuizen van een domeinnaam is niet altijd direct mogelijk. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer het domein binnen een periode van 60 dagen is geregistreerd dan is het verhuizen van de domeinnaam niet mogelijk. Je zult dan moeten wachten totdat deze periode is verstreken voordat je de verhuizing in gang zet.
Het kan ook zijn dat er een 'Lock' op het domeinnaam zit waarmee het domein beveiligd is tegen verhuizing. Vraag je huidige provider om deze 'Lock' te verwijderen voordat je de verhuizing van de domeinnaam (opnieuw) in gang zet.
In veel gevallen wordt er bij een wegverhuizing een bevestigingsmail verzonden naar de domeinhouder en/of geregistreerde contactpersoon van het betreffende domein. Wanneer deze mail niet geaccordeerd wordt, zal de verhuizing van het domein stranden. Zorg ervoor dat de contactgegevens waarop het domein geregistreerd staan 'up- to-date' zijn en pas deze aan indien nodig.
Wanneer je een domeinnaam niet bij ons op kunt zeggen in de online omgeving kan dat komen vanwege de een opzegtermijn welke we hanteren. Wanneer je te laat bent met opzeggen ontvang je hiervan een melding en kun je de domeinnaam ongeveer een maand voor verlengdatum niet meer online opzeggen. Zodra deze periode is verlopen kun je weer online opzeggen. Wil je alsnog de opzegging forceren, mail dan je verzoek naar: helpdesk@grootheid.nl. Er zal dan wel gewoon een nieuwe periode van de dienst in rekening gebracht worden.
48  Wat betekent de afkorting TLD?
De afkorting TLD staat voor 'Top Level Domain'. Hiermee wordt de extensie bedoeld.
Een domeinnaam kan onderverdeeld worden in een 'First Level Domain, 'Second Level Domain' en 'Top Level Domain'.
Bijvoorbeeld: www.jouw-eigen-domein.nl
Het 'First Level Domain' is dan: 'www.'
Het 'Second Level Domain' is dan 'jouw-eigen-domein'
Het 'Top Level Domain' is dan '.nl'
49  Wat is een Domain Proxy?
De gegevens waarop een domeinnaam geregistreerd staat, zijn (gedeeltelijk) in te zien door registrars en derden. Het inzien van deze gegevens gebeurt middels de zogenoemde 'who is' tools, zoals http://whois.domaintools.com/
Voor de meeste domeinextensies is de weergegeven openbare informatie zeer beperkt. Vaak wordt enkel de Registrar, naam en mailadres weergegeven.
Met Domain Proxy (privacy protect) heb je de mogelijkheid om je persoonlijke registratie gegevens voor het publiek af te schermen. Gegevens worden dan niet weergegeven in de openbare whois weergaven op het internet.
Om gebruik te kunnen maken van Domain Proxy, dienen je gegevens in ons systeem wel correct en actueel te zijn.
Voor het gebruik van Domain Proxy berekenen wij extra kosten.
50  Hoe voeg ik een (domein) alias toe aan mijn hostingpakket?
Het is mogelijk om meerdere domeinnamen uit te laten komen op je hostingpakket. Deze domeinen zullen in de DNS naar het hostingpakket dienen te verwijzen en op het hostingpakket door Grootheid als domeinalias toegevoegd moeten worden.
Om meerdere domeinnamen als alias te koppelen aan je bestaande shared hostingpakket ga je naar het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl en log je in met je klanthandle en wachtwoord. Via het tabblad 'Bestellen' kom je uit op de orderpagina. Vervolgens ga je naar 'Domeinnaam registeren / verhuizen' en geef je daar het domein op die je wilt registreren of verhuizen en kies je voor de dienst: 'koppelen (aan hostingpakket)'. Geef hierin het hoofddomein van het hostingpakket op waaraan het domein gekoppeld mag worden. Je voltooid vervolgens de bestelling en zal je een mail van ons ontvangen wanneer het domein als domeinalias op je hostingpakket is toegevoegd.
Wanneer je domeinnamen als alias op je hostingpakket wilt toevoegen welke al bij Grootheid geregistreerd staan, stuur dan een mail met de toe te voegen aliassen en het hostingpakket naar helpdesk@grootheid.nl.
51  Wat zijn de kosten van het uit quarantaine halen van een domeinnaam?
Een domeinnaam welke in quarantine staat is enkel door de laatste domeinnaamhouder uit quarantaine te halen.
De kosten voor het uit quarantaine halen van een domeinnaam verschilt per extentie (.nl is bijvoorbeeld goedkoper dan een .nu). Ook hangt het af of het domein dat uit quarantaine gehaald mag worden bij ons of bij een andere provider heeft gestaan alvorens deze is opgeheven. Neem contact met ons op wanneer je een domeinnaam uit quarantaine wilt halen door te mailen naar: cc@grootheid.nl
52  Wat is ICANN?
ICANN staat voor: Internet Corporation for Assigned Names and Numbers
ICANN is een non-profit publieke organisatie welke is opgericht in 1998 welke verantwoordelijk is voor de toewijzing van domeinextensies en IP adressen. Het ICANN is wereldwijd actief maakt met behulp van een 'multistakeholder'-model beleid en beslissingen. De uitrol van de vele nieuwe extensies worden door ICANN geakkordeerd en gecoördineerd uitgegeven.
ICANN is a not-for-profit public-benefit corporation with participants from all over the world dedicated to keeping the Internet secure, stable and interoperable. It promotes competition and develops policy on the Internet's unique identifiers. Through its coordination role of the Internet's naming system, it does have an important impact on the expansion and evolution of the Internet.
53  Mijn oude provider geeft de verhuiscode niet af, wat kan ik doen?
Providers zijn verplicht om de verhuiscodes van een .nl domein binnen vijf werkdagen te verschaffen aan de geregistreerde houder van het domein. Indien je oude provider de verhuiscode niet wil afgeven kun je hem sommeren om de verhuiscode binnen 5 dagen af te geven (doe dit per mail). Wanneer je de huidge provider meerdere malen hebt gesommeerd, zonder resultaat, kun je ons verzoeken om een escalatieproces te starten.
Bij een escalatieproces zullen wij dan via de nodige instanties de betreffende provider sommeren om de verhuiscode binnen 5 dagen aan de domeinnaamhouder af te geven.
54  Wat is een subdomein?
Een subdomein is het gedeelte voor de domeinnaam en extensie en is in de DNS aan te maken. Het subdomein wordt ookwel 'first level domain' genoemd.
Bijvoorbeeld:
www.jouw-domeinnaam.nl
'www.' is danhet subdomein
of
login.jouw-domeinnaam.nl
'login.' is dan het subdomein
55  Wat is reverse DNS?
DNS staat voor 'Domain Name System' en vertaald (sub)domeinen naar een ip-adres. Wanneer je het domein in beheer hebt kan je deze naar ip-adressen laten verwijzen.
Reverse DNS werkt omgekeerd en vertaald het ip-adres terug naar en (sub)domein. Reverse DNS kan worden ingesteld door de beheerder van het ip-adres.
56  Wat is een A record?
Een A-record is een type record binnen de DNS (Domain Name System). Middels een A-record kan je een (sub)domein laten verwijzen naar een (ipv4)ip adres.
Bijvoorbeeld: www2.jouw-domeinnaam.nl wil je laten verwijzen naar een server/bestemming met als ip-adres: 12.21.123.21
Je logt dan in op het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl. Vervolgens ga je onder: 'Domein en Hosting' op het domein (jouw-domeinnaam.nl) staan en kiest voor de optie 'DNS beheer'. Hier voer je een A-record toe genaamd 'www2' welke je als bestemming ip-adres: 12.21.123.21 geeft.
57  Wat is een (domein)alias?
Wanneer je een hostingpakket afneemt bij Grootheid wordt deze gekoppeld aan een domeinnaam.
Dit is dan het hoofddomein. Het is mogelijk om domeinen aan het hostingpakket toe te voegen als 'alias'. Deze domeinen hebben dezelfde eigenschappen als het hoofddomein. Aangemaakte e-mailadressen zullen ook als aliasdomein variant werken.
Voorbeeld:
U heeft een hostingpakket bij Grootheid welke gekoppeld is aan het hoofddomein: jouw-eigen-domein.nl Hierop is je website actief en heb je een e-mailaccount aangemaakt: info@jouw-eigen-domein.nl
Nu wil je het domein: jouw-eigen-domein.com als alias toevoegen op het hostingpakket. Ingesteld als alias heeft dit domein dezelfde eigenschappen als het hoofddomein. Bezoekers van jouw-eigen-domein.com komen uit op de website en e-mails welke verstuurd worden naar Info@jouw-eigen-domein.com worden afgeleverd in de inbox van het aangemaakte e-mailaccount: info@jouw-eigen-domein.nl
In de browser zal echter wel het aliasdomein weergegeven blijven worden waaronder de website getoond wordt. Wanneer je liever hebt dat het hoofddomein weergegeven wordt dan is het aan te raden om een redirect/URL forward aan te vragen.
58  Hoe weet ik wanneer mijn IP-adres geblokkeerd is?
Elke internetaansluiting heeft een eigen, uniek, IP-adres. Wanneer je één van de volgende zaken ervaart is de kans groot dat je IP-adres door Grootheid op de webhostingserver is geblokkeerd.
- Je krijgt de melding dat je IP-adres is aangetroffen op onze IP firewall-blacklist;
- Je krijgt bij het bezoeken van je website de melding dat de server niet gevonden kan worden;
- Je krijgt bij het ophalen van de mail de melding dat de server niet gevonden kan worden.
De meest voorkomende reden van blokkering is een aantal foutieve inlogpogingen op de server. Dit vindt bijvoorbeeld plaats als een mailprogramma op onze server met een verkeerde gebruikersnaam en/of wachtwoord-combinatie probeert in te loggen. Het is mogelijk om zelf je IP-adres te deblokkeren door met je klanthandle en wachtwoord in te loggen op https://mijn.grootheid.nl of door contact met ons op te nemen.
59  Wat betekent de afkorting gTLD?
De afkorting gTLD staat voor 'Global Top Level Domain'' en hiermee worden algemene domeinextensies (zoals .com, .biz, .net, etc) aangeduidt welke niet aan landen verbonden zijn. .nl is bijvoorbeeld het TLD voor Nederland. Een .COM domein (staat voor commercieel) is niet landgebonden en is een globaal domein.
60  Hoe verwijs ik mijn domeinnaam naar een andere provider?
Domeinregistratie en hosting zijn twee separate diensten. Het is dan ook mogelijk om je domeinnaam die je bij Grootheid hebt geregistreerd, te verwijzen naar een hostingpakket of andere dienst welke je elders afneemt (en andersom). Wanneer je het IP-adres van het hostingpakket hebt, kun je de domeinnaam hier naartoe laten verwijzen door het IP-adres in de DNS van het domein te plaatsen. Het domein/DNS beheer hou je in dit geval bij Grootheid.
Het kan ook zijn dat de nameservers van het domein aangepast worden naar de nameservers van de andere provider. Hierbij is het domein/DNS beheer mogelijk bij de andere provider.
61  Hoe kan ik het administratief en/of technisch contact van mijn domeinnaam wijzigen?
Wanneer je de domeinnaamhouder bent van een domeinnaam en graag het administratieve en/of technisch contact van de houdergegevens wilt wijzigen, dan kan je binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl een nieuwe klanthandle aanmaken onder het tabblad; 'mijn handles'. Via het tabblad; 'domein en hosting' kun je wanneer je de domeinnaam aanvinkt het klanthandle wijzigen.
62  Ik heb mijn MX record gewijzigd maar dit heeft geen effect. Hoe kan dat?
Wijzigingen in de DNS (inclusief MX-record wijzigingen) hebben niet direct effect. Het kan tot 24 uur duren alvorens deze DNS wijzigingen in de nameservers van alle providers zijn opgenomen. Houd hier dus rekening mee wanneer je een MX record aanpassing doorvoert in de DNS.
63  Wat is een A record?
Een A-record is een type record binnen de DNS (Domain Name System). Middels een A-record kan je een (sub)domein laten verwijzen naar een (ipv4)ip adres.
Bijvoorbeeld: www2.jouw-domeinnaam.nl wil je laten verwijzen naar een server/bestemming met als ip-adres: 12.21.123.21
Je logt dan in op het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl. Vervolgens ga je onder: 'Domein en Hosting' op het domein (jouw-domeinnaam.nl) staan en kiest voor de optie 'DNS beheer'. Hier voer je een A-record toe genaamd 'www2' welke je als bestemming ip-adres: 12.21.123.21 geeft.
64  Wat is een AAAA record?
Een AAAA-record is een type record binnen de DNS (Domain Name System) waarmee je een (sub)domein kan laten verwijzen naar een ipv6 ip-adres.
Ipv6 is de opvolger van ipv4 ip-adressen welke langzamerhand op dreigen te raken. Voorlopig dien je voor ip verwijzingen van je (sub)domeinen nog gebruik te maken van A-records (ipv4).
65  Wat is DNS?
DNS staat voor: 'Domain Name System' en zet domeinnamen om naar IP adressen.
Binnen de DNS van je domeinnaam kan je instellen waar het domein, subdomeinen en mailrecords naar toe mogen verwijzen. Het beheer van de DNS is terug te vinden binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl. Wanneer je onder tabblad 'Domein en Hosting' op je domeinnaam gaat staan zie je onderaan de button 'DNS beheer'
66  Hoe kan ik mijn domeinregistratie uitbreiden met een hostingpakket?
Wanneer je bij Grootheid een domeinnaam hebt ondergebracht en je hier een hostingpakket aan wilt koppelen kan je dat doen binnen het online klantenportaal.
Ga naar https://mijn.grootheid.nl en log in met je klanthandle en wachtwoord. Ga vervolgens naar tabblab 'Bestellen' en open het onderdeel: 'Domeinnaam registreren of bestellen' . Vul je domeinnaam in waaronder je een hostingpakket wilt activeren en klik op 'controleer'. Vink je domeinnaam aan en selecteer de optie 'eigen beheer'. In het vervolgscherm krijg je de mogelijkheid om middels de optie 'koppelen' het gewenste webhostingpakket te selecteren waarna je de bestelling afrond.
Het is ook mogelijk om je upgrade verzoek te mailen naar helpdesk@grootheid.nl met het bij Grootheid bekende e-mailadres als afzender. Vermeld in deze e-mail jouw domeinnaam en het hostingpakket welke je hieronder wilt activeren.
67  Hoe pas ik mijn URL forward van mijn domeinnaam aan?
Wanneer je de dienst URL-forward afneemt en je domeinnaam geforward wordt, dan kun je deze forward zelf wijzigen via de online klantportaal: https://mijn.grootheid.nl
Zodra je ingelogd bent op https://mijn.grootheid.nl met je klanthandle en wachtwoord ga je naar tabblad 'domein en hosting'. Achter de domeinnamen staat vermeld wanneer 'URL' forward actief is. Klik op de dienst (URL). In het vervolgscherm is de forward-URL te wijzigen, evenals de e-mailadressen welke bestaan en waar de mail voor deze adressen afgeleverd dient te worden.
Na het opslaan is deze wijziging direct actief.
68  Is het mogelijk om een domeinnaam annoniem te registreren (houdergegevens afschermen)?
Wanneer je een domeinnaam registreert zullen bij de meeste extensies de houdergegevens gedeeltelijk inzichtelijk zijn middels zogenoemde 'who is' tools. Veelal is enkel de naam en een mailadres openbaar zichtbaar. Providers kunnen echter wel de volledige houdergegevens inzien.
Wanneer je liever niet hebt dat je gegevens (deels) inzichtelijk zijn kan je ervoor kiezen om deze af te schermen. Hiervoor hebben wij de optie 'Domain Proxy (privacy protect)'. Voor het gebruik van deze dienst worden extra kosten berekend en dienen je gegevens bij ons correct en aktueel te zijn. Neem voor meer informatie over deze dienst contact met ons op.
69  Hoe voeg ik een (domein) alias toe aan mijn hostingpakket?
Het is mogelijk om meerdere domeinnamen uit te laten komen op je hostingpakket. Deze domeinen zullen in de DNS naar het hostingpakket dienen te verwijzen en op het hostingpakket door Grootheid als domeinalias toegevoegd moeten worden.
Om meerdere domeinnamen als alias te koppelen aan je bestaande shared hostingpakket ga je naar het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl en log je in met je klanthandle en wachtwoord. Via het tabblad 'Bestellen' kom je uit op de orderpagina. Vervolgens ga je naar 'Domeinnaam registeren / verhuizen' en geef je daar het domein op die je wilt registreren of verhuizen en kies je voor de dienst: 'koppelen (aan hostingpakket)'. Geef hierin het hoofddomein van het hostingpakket op waaraan het domein gekoppeld mag worden. Je voltooid vervolgens de bestelling en zal je een mail van ons ontvangen wanneer het domein als domeinalias op je hostingpakket is toegevoegd.
Wanneer je domeinnamen als alias op je hostingpakket wilt toevoegen welke al bij Grootheid geregistreerd staan, stuur dan een mail met de toe te voegen aliassen en het hostingpakket naar helpdesk@grootheid.nl.
70  Hoe vraag ik mijn klanthandle en wachtwoord op voor het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl ?
Wanneer je de klandhandle en/of wachtwoord niet meer kan achterhalen voor je account op het online klanten portaal van Grootheid: https://mijn.grootheid.nl is deze middels het bij Grootheid bekende e-mail adres te achterhalen. Wanneer je naar https://mijn.grootheid.nl gaat zie je onder de login velden een link staan: '"wachtwoord kwijt / vergeten". Klik hierop en voer je e-mailadres in en klik op 'Verstuur''. Het klanthandle en wachtwoord reset link worden dan direct naar je vezonden.
71  Hoe kan ik mijn domeinregistratie uitbreiden met een hostingpakket?
Wanneer je bij Grootheid een domeinnaam hebt ondergebracht en je hier een hostingpakket aan wilt koppelen kan je dat doen binnen het online klantenportaal.
Ga naar https://mijn.grootheid.nl en log in met je klanthandle en wachtwoord. Ga vervolgens naar tabblab 'Bestellen' en open het onderdeel: 'Domeinnaam registreren of bestellen' . Vul je domeinnaam in waaronder je een hostingpakket wilt activeren en klik op 'controleer'. Vink je domeinnaam aan en selecteer de optie 'eigen beheer'. In het vervolgscherm krijg je de mogelijkheid om middels de optie 'koppelen' het gewenste webhostingpakket te selecteren waarna je de bestelling afrond.
Het is ook mogelijk om je upgrade verzoek te mailen naar helpdesk@grootheid.nl met het bij Grootheid bekende e-mailadres als afzender. Vermeld in deze e-mail jouw domeinnaam en het hostingpakket welke je hieronder wilt activeren.
72  Hoe kan ik mijn domeinnaam opzeggen?
Wanneer je diensten bij ons wenst op te zeggen kun je dit doen via het online klantenportaal.
Als je je hebt ingelogd op https://mijn.grootheid.nl ga je naar tabblad 'Domein en
hosting'. Wanneer je hier op de domeinnaam zelf klikt (niet aanvinken) krijg je de technische en algememe gegevens te zien en bovenaan een aantal tabbladen, waaronder Opzeggen. Door op de tabblad 'Opzeggen' te kikken kan je een opzegging kenbaar maken.
Hierna kan je aangeven per wanneer je de dienst wenst op te zeggen. Automatisch staat dit op 'einde contract datum'. Wanneer je aanvinkt: 'per direct/zo spoedig mogelijk' dan zullen de diensten direct verwijderd worden. Er wordt bij het opzeggen van een domeinnaam onderscheid gemaakt tussen opzeggen ten behoeve van wegverhuizing naar een andere partij of opzegging ten behoeve van definitieve opheffing van het domein.
73  Wat is een redemption period?
Een .com/.net domein krijgt tijdelijk de status redemption period als het opgezegd is. In deze periode kan alleen de oude provider het domein nog terughalen. Nieuwe providers mogen het nog niet registreren. Dit is om te voorkomen dat domeinen worden gekaapt.
Zolang het domein in deze status is, kan je het domein niet registreren. Deze periode duurt ongeveer 30 dagen. Als je je eigen domein uit redemption wilt halen moet je contact opnemen met de oude provider. Als het om een domein van een derde partij gaat, zal dit waarschijnlijk binnenkort vrijkomen en dien je het domein goed in de gaten te houden.
Een domein krijgt de status registrar hold wanneer het domein verlopen is bij de oude provider, maar nog niet opgezegd. Het domein mag dan alleen worden verlengd bij de oude provider. Als het domein in deze status is, kan je het niet verhuizen. Deze periode kan zo lang duren als de oude provider wenst, maar is meestal tussen de 30 en 60 dagen.
74  Waar kan ik een domeinnaam registreren?
Ben je al klant bij ons dan kun je inloggen op het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl. Onder het tabblad bestellen kun je een nieuwe domeinnaam registreren of je bestaande domeinnaam verhuizen.
Ben je nog geen klant bij Grootheid? Ga dan naar https://order.grootheid.nl en registreer je als nieuwe klant.
75  Hoe kan ik mijn diensten bij Grootheid opzeggen?
Al je lopende diensten zijn in te zien en te beheren via de online klantenomgeving: https://mijn.grootheid.nl Als je hierop bent ingelogd ga je naar tabblad 'Domein en hosting'. Wanneer je hier op de domeinnaam zelf klikt (niet aanvinken) krijg je de technische en algememe gegevens te zien en bovenaan een aantal tabbladen, waaronder Opzeggen. Door op de tabblad 'Opzeggen' te kikken kan je een opzegging kenbaar maken.
Hierna kan je aangeven per wanneer je de dienst wenst op te zeggen. Automatisch staat dit op einde contract datum. Je kan de datum aanpassen indien gewenst. Wanneer je aanvinkt per direct/zo spoedig mogelijk zullen je diensten ook daadwerkelijk gelijk geannuleerd worden.
76  Is een domeinnaam mijn eigendom wanneer ik deze registreer?
Juridisch gezien is een domeinnaam geen 'zaak' en kan je dus niet spreken over 'koop' of 'eigenaar' van een domeinnaam. Met de registratie van een domein verkrijg je het gebruikersrecht van het domein.
Indien een domeinnaam op je eigen naam wordt geregistreerd dan beschik je over de rechten van het domein. (domeinnaamhouder). Wordt een domeinnaam op naam van een bedrijf geregistreerd, dan is het bedrijf rechthebbende van het domein.
77  Wat is het verschil tussen het opzeggen en verhuizen van een domeinnaam?
Wanneer je een domein opzegt, hebt je de keuze tussen opzeggen of verhuizen. Wanneer je kiest voor opzeggen zal de domeinnaam definitief opgeheven worden en na een quarantine periode weer vrij registreerbaar zijn voor derden. Een ieder kan het domein dan opnieuw het domein registreren.
Wanneer je aangeeft dat je het domein opzegt ter wegverhuizing dan heffen wij het domein niet op. Indien van toepassing zullen we je de verhuiscode sturen. Je dient het domein voor de verlengdatum te verhuizen naar een andere provider. Wanneer je de domeinnaam niet op tijd bij ons wegverhuisd zullen we deze voor een nieuwe periode verlengen en zal u alsnog een factuur ontvangen voor de nieuwe periode.
78  Wat is een Domain Proxy?
De gegevens waarop een domeinnaam geregistreerd staat, zijn (gedeeltelijk) in te zien door registrars en derden. Het inzien van deze gegevens gebeurt middels de zogenoemde 'who is' tools, zoals http://whois.domaintools.com/
Voor de meeste domeinextensies is de weergegeven openbare informatie zeer beperkt. Vaak wordt enkel de Registrar, naam en mailadres weergegeven.
Met Domain Proxy (privacy protect) heb je de mogelijkheid om je persoonlijke registratie gegevens voor het publiek af te schermen. Gegevens worden dan niet weergegeven in de openbare whois weergaven op het internet.
Om gebruik te kunnen maken van Domain Proxy, dienen je gegevens in ons systeem wel correct en actueel te zijn.
Voor het gebruik van Domain Proxy berekenen wij extra kosten.
79  Hoe voeg ik een (domein) alias toe aan mijn hostingpakket?
Het is mogelijk om meerdere domeinnamen uit te laten komen op je hostingpakket. Deze domeinen zullen in de DNS naar het hostingpakket dienen te verwijzen en op het hostingpakket door Grootheid als domeinalias toegevoegd moeten worden.
Om meerdere domeinnamen als alias te koppelen aan je bestaande shared hostingpakket ga je naar het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl en log je in met je klanthandle en wachtwoord. Via het tabblad 'Bestellen' kom je uit op de orderpagina. Vervolgens ga je naar 'Domeinnaam registeren / verhuizen' en geef je daar het domein op die je wilt registreren of verhuizen en kies je voor de dienst: 'koppelen (aan hostingpakket)'. Geef hierin het hoofddomein van het hostingpakket op waaraan het domein gekoppeld mag worden. Je voltooid vervolgens de bestelling en zal je een mail van ons ontvangen wanneer het domein als domeinalias op je hostingpakket is toegevoegd.
Wanneer je domeinnamen als alias op je hostingpakket wilt toevoegen welke al bij Grootheid geregistreerd staan, stuur dan een mail met de toe te voegen aliassen en het hostingpakket naar helpdesk@grootheid.nl.
80  Hoeveel karakters mag een domeinnaam bevatten?
Afhankelijk van de extensie mag een domeinnaam (.nl, .eu, .be, .com) uit minimaal 2 of 3 karakters en maximaal 63 karakteres bestaan. De karakters mogen bestaan uit cijfers en letters en mogen veelal het koppelteken ( - ) bevatten. Het koppelteken mag niet toegepast worden aan het begin en het einde van de domeinnaam.
81  Wat is een (domein)alias?
Wanneer je een hostingpakket afneemt bij Grootheid wordt deze gekoppeld aan een domeinnaam.
Dit is dan het hoofddomein. Het is mogelijk om domeinen aan het hostingpakket toe te voegen als 'alias'. Deze domeinen hebben dezelfde eigenschappen als het hoofddomein. Aangemaakte e-mailadressen zullen ook als aliasdomein variant werken.
Voorbeeld:
U heeft een hostingpakket bij Grootheid welke gekoppeld is aan het hoofddomein: jouw-eigen-domein.nl Hierop is je website actief en heb je een e-mailaccount aangemaakt: info@jouw-eigen-domein.nl
Nu wil je het domein: jouw-eigen-domein.com als alias toevoegen op het hostingpakket. Ingesteld als alias heeft dit domein dezelfde eigenschappen als het hoofddomein. Bezoekers van jouw-eigen-domein.com komen uit op de website en e-mails welke verstuurd worden naar Info@jouw-eigen-domein.com worden afgeleverd in de inbox van het aangemaakte e-mailaccount: info@jouw-eigen-domein.nl
In de browser zal echter wel het aliasdomein weergegeven blijven worden waaronder de website getoond wordt. Wanneer je liever hebt dat het hoofddomein weergegeven wordt dan is het aan te raden om een redirect/URL forward aan te vragen.
82  Kan ik bij Grootheid een .uk domeinaam registreren?
Vanaf juni 2014 is het mogelijk om een domeinnaam te registreren met de engelse extensie: .uk. Hier zijn echter wel regels aan verbonden.
De extensie .uk is een afgekorte versie van de vertrouwde Engelse extensies: co.uk, me.uk en org.uk. Tot 2019 krijgen de domeinnaamhouders van een domeinnaam welke al in één van deze extensie is geregistreerd, het voorrecht om hun domeinnaam in de nieuwe .uk extensie vast te leggen.
Een nieuwe .ukdomeinnaam kan je dus enkel registreren wanneer deze voor 10 juli 2014 niet geregistreerd was in één van de overige varianten (co.uk, me.uk en org.uk).
Wanneer je voor 10 juli 2014 een engelse domeinnaam had geregistreerd en je wenst nu je domeinnaam in een .uk variant vast te leggen dan kan dat door het domein op dezelfde (houder)gegevens aan tevragen. Neem in dat geval contact met ons op middels: helpdesk@grootheid.nl
83  Wat houdt de dienst Parkeren in?
Wanneer je een domeinnaam wilt registreren, maar het domein nog niet actief wilt gebruiken, hebben wij hiervoor de dienst Parkeren. Wij zullen het domein dan op je naam registreren en verwijzen naar onze parkeerpagina. Het domein staat dan klaar voor jou voor het moment wanneer je deze in gebruik wilt gaan nemen en weet je zeker dat iemand anders niet met dit domein aan de haal kan gaan.
Wanneer je het domein in gebruik wilt gaan nemen en er bijvoorbeeld een hostingpakket aan wilt koppelen, kan je via de reguliere bestelpagina een bestelling plaatsen. LET OP: Tijdens het bestelproces zal je het parkeer domein opgeven en de melding krijgen dat het domein reeds bezet is, achter het domein zal je een pull down menu vinden dat dan op "verhuizen" zal staan, dit pas je dan aan naar "eigen beheer" en loop je de bestelling verder door.
Wanneer je een domeinnaam wilt registreren, maar het domein nog niet actief wilt gebruiken, hebben wij hiervoor de dienst Parkeren. Wij zullen het domein dan op je naam registreren en verwijzen naar onze parkeerpagina. Het domein staat dan klaar voor jou voor het moment wanneer je deze in gebruik wilt gaan nemen en weet je zeker dat iemand anders niet met dit domein aan de haal kan gaan.
Wanneer je het domein in gebruik wilt gaan nemen en er bijvoorbeeld een hostingpakket aan wilt koppelen, kan je via de reguliere bestelpagina een bestelling plaatsen. LET OP: Tijdens het bestelproces zal je het parkeer domein opgeven en de melding krijgen dat het domein reeds bezet is, achter het domein zal je een pull down menu vinden dat dan op "verhuizen" zal staan, dit pas je dan aan naar "eigen beheer" en loop je de bestelling verder door.
84  Waar is de NOC pagina te vinden om te achterhalen of er storingen zijn?
Wanneer zich een storing voordoet wordt dit op de NOC pagina van Webstekker gecommuniceerd. Op de NOC pagina worden continue status updates aangaande storingen uitgegeven. Je kan hierbij denken aan een storing op server niveau, maar het kan bijvoorbeeld ook een melding zijn van een DDos attack waardoor er vertraging op het netwerk kan optreden.
Wanneer je problemen ervaart met je dienst doe je er goed aan om eerst op de NOC pagina te kijken of er zich storingen voordoen alvorens je contact het de helpdesk opneemt. Middels onderstaande link kom je op de NOC pagina:
http://www.grootheid.nl/index.php/ondersteuning/storingen-onderhoud
85  Hoe draag ik een domein over aan iemand anders?
Het is mogelijk om een domein over te dragen aan een andere partij. Voor het omzetten van de registratiegegevens van een domeinnaam ontvangen wij graag van de huidige houder en de nieuwe houder een e-mail met daarin een akkoord voor overdracht en de nodige gegevens van de nieuwe houder. (mailt u als huidige houder met het bij ons bekende mailadres). Het is ook mogelijk om de dienst onder een nieuw aangemaakt account te plaatsen.
Mail deze vezoeken met betrekking tot overdracht en overplaatsing naar helpdesk@grootheid.nl
86  Wat is een redemption period?
Een .com/.net domein krijgt tijdelijk de status redemption period als het opgezegd is. In deze periode kan alleen de oude provider het domein nog terughalen. Nieuwe providers mogen het nog niet registreren. Dit is om te voorkomen dat domeinen worden gekaapt.
Zolang het domein in deze status is, kan je het domein niet registreren. Deze periode duurt ongeveer 30 dagen. Als je je eigen domein uit redemption wilt halen moet je contact opnemen met de oude provider. Als het om een domein van een derde partij gaat, zal dit waarschijnlijk binnenkort vrijkomen en dien je het domein goed in de gaten te houden.
Een domein krijgt de status registrar hold wanneer het domein verlopen is bij de oude provider, maar nog niet opgezegd. Het domein mag dan alleen worden verlengd bij de oude provider. Als het domein in deze status is, kan je het niet verhuizen. Deze periode kan zo lang duren als de oude provider wenst, maar is meestal tussen de 30 en 60 dagen.
87  Hoe pas ik mijn URL forward van mijn domeinnaam aan?
Wanneer je de dienst URL-forward afneemt en je domeinnaam geforward wordt, dan kun je deze forward zelf wijzigen via de online klantportaal: https://mijn.grootheid.nl
Zodra je ingelogd bent op https://mijn.grootheid.nl met je klanthandle en wachtwoord ga je naar tabblad 'domein en hosting'. Achter de domeinnamen staat vermeld wanneer 'URL' forward actief is. Klik op de dienst (URL). In het vervolgscherm is de forward-URL te wijzigen, evenals de e-mailadressen welke bestaan en waar de mail voor deze adressen afgeleverd dient te worden.
Na het opslaan is deze wijziging direct actief.
88  Wat moet ik doen wanneer mijn IP adres geblokkeerd is?
Als je IP adres door Grootheid is geblokkeerd, doordat je bijvoorbeeld teveel inlogpogingen hebt ondernomen kan je deze zelf deblokkeren door in te loggen op https://mijn.grootheid.nl vanaf het IP-adres welke geblokkeerd is. Er zal na inloggen gelijk een melding verschijnen dat het IP-adres geblokkeerd is, waarna je de mogelijkheid hebt om deze te deblokkeren. Deblokkering zal ongeveer 15 minuten duren alvorens het effect merkbaar is.
Mocht dit na 15 minuten nog niet gebeurd zijn, neem dan contact met ons op, zodat wij je IP adres voor je kunnen deblokkeren.
89  Wat wordt er bedoeld met een 'domeinnaam in eigen beheer'?
Met een domeinnaam in eigen beheer wordt bedoeld dat het domein niet bij Grootheid maar elders geregistreerd staat.
Het is mogelijk om een domeinnaam bij een andere partij te registreren en deze naar je dienst bij Grootheid te verwijzen. Dit kan door de nameservers van het domein aan te passen naar de nameservers van Grootheid waarna de DNS van het domein bij Grootheid te beheren is of door de DNS bij de externe partij naar het IP adres van de dienst bij Grootheid te verwijzen.
Een nadeel van een domeinnaam in eigen beheer is dat we beperkt zijn in het support welke we kunnen leveren mochten er zich problemen voor doen.
90  Hoe verwijs ik mijn domeinnaam naar een andere provider?
Domeinregistratie en hosting zijn twee separate diensten. Het is dan ook mogelijk om je domeinnaam die je bij Grootheid hebt geregistreerd, te verwijzen naar een hostingpakket of andere dienst welke je elders afneemt (en andersom). Wanneer je het IP-adres van het hostingpakket hebt, kun je de domeinnaam hier naartoe laten verwijzen door het IP-adres in de DNS van het domein te plaatsen. Het domein/DNS beheer hou je in dit geval bij Grootheid.
Het kan ook zijn dat de nameservers van het domein aangepast worden naar de nameservers van de andere provider. Hierbij is het domein/DNS beheer mogelijk bij de andere provider.
91  Hoe kan ik een nieuw (klant)'handle' aanmaken?
Wanneer je een nieuwe 'Handle' aan wilt maken om te koppelen aan bepaalde domeinnamen kan je dat doen binnen het online klantenportaal: https://mijn.grootheid.nl. Ingelogd ga je naar het tabblad 'mijn handles', vul je de invoervelden in onder de optie 'Handle toevoegen'. Deze nieuw aangemaakte handle kan je vervolgens koppelen aan domeinnamen waarmee je het administratieve contact van het domein wijzigt.
92  Wat is een trustee?
De definitie van een trustee is:
‘een persoon of onderneming die eigendommen of activa ten behoeve van een derde partij in beheer heeft.’
Het registreren van bepaalde domeinextensies kunnen gebonden zijn aan regels. Zo is het voor een aantal (landen)extensies enkel toegestaan om domeinen te registreren door personen en/of ondernemingen welke in een bepaald land gevestigd zijn. Wanneer je niet aan deze eis voldoet is het domein toch te registreren door middel van een trustee service. Het domein wordt dan geregistreerd op name van deze trustee.
In de praktijk zul je hiervan niets merken enkel dat de trustee vermeld staat als houder van het domein en dat het wijzigen van deze gegevens niet mogelijk is.